Svart flicka, vit flicka

Författare: Joyce Carol Oates
Originaltitel: Black girl / White girl

Man skulle ju kunna tänka sig att jag tycker att det är jättekul när vi ska läsa böcker i svenskan i skolan. Det borde vara självklart egentligen, jag menar, det känns inte som en läxa att läsa en bok för mig. Men det är någonting som gör att jag blir lite negativt inställd redan från början. Kanske att de böckerna vi ska läsa alltid handlar om rätt så ”tunga” ämnen, eftersom vi oftast ska skriva någon uppsats om dem senare. Det kan också vara så att jag helt plötsligt måste lägga alla andra böcker åt sidan för att läsa en som jag egentligen inte är så intresserad av.

Svart flicka, vit flicka handlar om Genna som börjar på collage och får dela rum med Minette, en dotter till en svart pastor. Genna, som inte har haft några svarta vänner innan, blir näst intill besatt av att försöka bli vän med Minette. Men Minette är sur nästan hela tiden och snart börjar rykten sprida sig på collaget. 

Den här boken är så svår att förstå sig på ibland. Vissa stunder tyckte jag riktigt bra om den. Jag kände att jag hade kommit in i den och att jag verkligen ville fortsätta läsa. Men bara någon sida senare fattade jag knappt vad jag läste om, och helt plötsligt hade den helt bytt spår.

Ärligt talat så blev jag alltid extremt trött när jag läste den här. Helt utslagen liksom. Så fort jag slutade läsa kunde jag i princip bara lägga mig ner och direkt somna. Så jag kan inte kalla den en ny favorit direkt, även om den hade bra delar…

/Mathilda

2 thoughts on “Svart flicka, vit flicka

  1. Hahah, Oates har den tendensen. Har försökt läsa hennes böcker flera gånger. men det går inte så nu har jag gett upp… xD

Kommentera

