Nyckeln till ljuset

Författare: Nora Roberts
Utgivningsår: 2005

Första delen i en trilogi. De andra delarna heter: Nyckeln till sanningen, Nyckeln till mod.

Malory Price bli, tillsammans med två andra kvinnor som hon då inte känner, inbjuden till det stora huset på höjden. Där får kvinnorna ett förslag: Om de under en viss tid lyckas hitta de tre nycklar som enligt legenden håller tre prinsessor fångna i en djup sömn kommer de att bli rikligt belönade. Malory bli först ut att hitta den första nyckeln. Vart ska hon börja leta, och vad är det hon letar efter?

Underlig men bra. Är det en fantasybok? Jag vet inte. De två personerna som bor i det stora huset, är de gudar? Och finns de tre prinsessorna på riktigt? Jag klarade inte riktigt av att läsa den här boken seriöst. Om jag ska vara ärlig var den nästan skrattretande på sina ställen. Saker som, antar jag, skulle vara spännande och mystiska blev bara extremt konstiga. Jag kan inte alls relatera till den. Men ändå var den bra. Det ”konstiga” spelar inte så stor roll i boken, handlingen runt omkring är mycket större, och den var bra. Så på det hela taget en bra bok. Mycket relationer och tankar. Man följer Malory i hennes funderingar kring vart nyckeln kan finnas.
Så, en konstig men bra bok.

/Johanna

Lämna en kommentar