Möss och människor

Författare: John Steinbeck
Utgivningsår: 1937

En uppgift i svenskan krävde att vi läste var sin bok, och som många kanske redan vet är det inte de allra roligaste böckerna som finns att välja på då. Jag fick denhär boken. Den handlar om två män som tillsammans jobbar på olika gårdar för att tjäna pengar. Den ena av dem är inte så smart så han gör alltid så att det blir uppsagda. I boken får man läsa om ett av deras jobb på en gård.

Bättre än vad jag väntade mig men jag kan inte direkt se den som bra. Lite konstig ibland men ändå hyfsad. Helt klart en som går att läsa. Den är väldigt mycket bättre än vad man kan tro om man ser framsidan, men det säger egentligen inte så mycket. Så kanske inte en bok jag rekommenderar er att läsa, men om ni får i uppgift att läsa den är det inte så hemskt, det går att ta sig igenom den och kort är den också.

/Johanna

3 thoughts on “Möss och människor

  1. Gillar faktiskt den här boken, haha. Trots allt det hemska som händer och de stackars djuren i berättelsen… Men det är någonting med den som gör att jag tycker om den. 🙂

  2. Jag har läst möss och människor två gånger, en gång på svenskan och en gång på engelskan som of mice and men. Första gången tyckte jag att den var jättetråkig, men andra gången analyserade vi och diskuterade bokens innehåll och mening, och då började jag verkligen uppskatta historien! Fast ja, inte för att den är bra. Men den har något speciellt. :p

Kommentera

