Blodröd väg

Författare: Moira Young
Serie: Dustlands #1

Saba lever i en laglös, postapokalyptisk framtid. Livet är hårt i en ogästvänlig värld där bara de starkaste överlever. En dag kommer en grupp svartklädda ryttare till byn. De dödar Sabas far och rövar bort hennes älskade tvillingbror Lugh. Saba blir ensam kvar med sin lillasyster Emmi, men bestämmer sig genast för att försöka rädda Lugh. Tillsammans ger sig de båda systrarna ut på en lång och farlig resa genom det karga landskapet som bebos av desperata och kuvade människor. 

Det går att vänja sej vid det mesta i en bok. Som att den e skriven utan varken talstreck eller citattecken. Eller att den e väldigt talspråkigt skriven. När jag började läsa den här boken tyckte jag att det var extremt irriterande att det stod mej istället för mig, e istället är och å istället för och. Men som sagt man vänjer sig rätt fort faktiskt och det är absolut den korta tid det tar att vänja sig i den här boken. För historien var otroligt spännande. Jag sträckläste stora delar av andra halvan.

Jag har svårt att tänka mig att det finns en enda person som inte får associationer från Hungerspelen i den här (om man har läst hungerspelen då alltså). Jag kom att tänka på hungerspelen rätt många gånger och till och med på baksidan står det att den jämförs med hungerspelen. Men jag tycker inte att man ska tänka att detta bara är ännu en Hungerspelen och inte vilja läsa den. Detta är en helt egen historia, helt andra karaktärer. Fast det finns likheter med hungerspelen med förstås,  som till exempel att den är ungefär lika spännande:D och det är bara positivt!

Se till att inte missa den här boken! Jag längtar redan efter andra delen!

/Mathilda

Kommentera

