Flyga högt

Författare: Katarina von Bredow
Förlag: Rabén & Sjögren

Det finns koder. Vissa regler. Som när man kommer ny till klassen. Då handlar det om att inte märkas för mycket. Att vara lagom. Glida in och smälta ihop med de andra. 
Så gör inte Silja. Silja gör precis tvärtom.

Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker att det är ganska skönt att vara tillbaka i skolan. Framför allt för att hon får träffa Nils igen, men också för att allt blir förutsägbart; det står på schemat hur dagarna ska se ut.
Men tredje dagen dyker det upp en ny tjej i klassen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Hon sätter sig var hon vill, hon umgås med vem hon vill och hon verkar inte alls vilja smälta in i klassen. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men sensationen är ett faktum. Och plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om – och inget är längre självklart. 

Jag tror inte att jag har recenserat någon bok av Katarina von Bredow innan. Men det är en av mina favoritförfattare faktiskt, och det är extra kul att de är svenska:)

När jag först hörde om vad den här boken skulle handla om tänkte jag att den skulle vara lik Tusen gånger starkare. Tänk vad fel jag hade! Den har ingenting med Tusen gånger starkare att göra. Det här är en Katarina von Bredow bok, en riktigt bra sådan. Och sådana böcker fastnar jag i! Det här är en typisk sträckläsningsbok även om det inte direkt är Hungerspelenspännande, så går det inte att sluta läsa.

Jag tycker att det är helt omöjligt att gradera Katarina von Bredow böcker, ingen aning om den här är bättre eller sämre än till exempel Som jag vill vara eller Hur kär får man bli. Men jag vet i alla fall att det här absolut är en av favoriterna av Bredow!

/Mathilda

One thought on “Flyga högt

Kommentera

