Nyinköpta böcker

Nu har jag precis hämtat ut fyra pocketböcker som jag beställde i veckan: 

Eldens hemlighet – Henning Mankell:
”När Sofia var tolv år trampade hon på en landmina och miste båda sina ben. Minan dödade också hennes syster. Med ofattbar styrka lyckas Sofia ändå skaffa sig ett värdigt liv.”

När jag gick i femman hade vi Eldens hemlighet som högläsningsbok och jag minns att jag tyckte att den var väldigt bra då. Jag vill väldigt gärna läsa den igen för jag minns inte allt. Jag missade även en del av boken.

Señor Peregrino – Cecilia Samartin:
”Jamilet, en sällsynt vacker flicka i en dammig mexikansk by. Men under kläderna bär hon en hemlighet, från ryggen ner till benen, vrider sig ett ohyggligt födelsemärke, som att hon har blivit gripen av djävulens hand. Med falska papper och förhoppningen om ett normalt liv flyr Jamilet till USA. Hon tar arbete på ett mentalsjukhus och får ta sig an den gamle Señor Peregrino. En udda och mystisk herre, som kräver att Jamilet lyssnar på hans historia, i utbyte mot att han inte avslöjar hennes illegala vistelse.”

Jag läste att om man gillade Tusen strålande solar (vilket jag verkligen gör!) så skulle man älska denna. Jag kunde bara inte låta bli att köpa den då.

Simon och ekarna – Marianne Fredriksson:
”Simon Larsson växer upp någonstans mellan Långedrag och Nya Varvet i ett Göteborg som präglas av kriget…”” I arv får Simon den självklarhet som en bra mamma kan ge, men också den skuld som så ofta är godhetens följeslagare. Det är en händelsemättad roman. Men bakom väven av dramatik i krigets vardag finns ett annat tema. Marianne Fredriksson visar på livets hemlighetsfullhet, som följer pojken från uppbrottet ur barndomen och in i vuxen ålder. Marianne Fredriksson leder oss med auktoritet och stor självklarhet längre in i vår egen verklighet än vi når på egen hand.”

När jag var på bio och såg Jane Eyre var där, innan filmen, bioreklam med kommande filmer. Simon och ekarna ska bli film, och min mormor sa att när hon var yngre hade hon läst den och tyckt att den var helt fantastisk, och även min moster. Självklart ska jag också läsa den då!

Extremely loud and incredibly close – Jonathan Safran Foer:
Nine-year-old Oskar Blum is an inventor, amateur entomologist, Francop hile, letter writer, pacifist, natural historian, percussionist, roman tic, Great Explorer, jeweller, detective, vegan, and collector of butt erflies, Beatles memorabilia, state quarters, miniature cacti and cora l. When his father is killed in the September 11th attacks on the Worl d Trade Center, his inward journey towards some kind of peace takes hi m on an odyssey through the five boroughs of New York, as he attempts to solve the mystery of a key he discovers in his father’s closet . .

Jag läste om denna på Tonårsboken och tyckte att den verkade intressant. Jag har redan läst en bit och tycker att den verkar riktigt bra, väldigt lätt engelska med, men på ett bra sätt.

/Johanna

One thought on “Nyinköpta böcker

Kommentera

