Älskar – Hatar

Författare: Jenny Downham
Förlag: Brombergs förlag
Originaltitel: You against me

Om någon skadar din syster så vill du hämnas, eller hur? Om din bror anklagas för att ha begått ett fruktansvärt brott och om han förnekar det, så försvarar du honom, eller hur? 

När Mikeys syster hävdar att en pojke har våldtagit henne så rämnar Mikeys värld. När Ellies bror beskylls för att ha begått brottet tappar Ellie fotfästet. När Mikey och Ellie möts kolliderar två världar.

Det här var en väldigt intressant och läsvärd bok. Att höra om två helt olika sidor såhär omväxlande, gör det så svårt att ta ställning till vem man tror på. Först var jag helt säker på vem som ljög och vem som talade sanning, och bara några kapitel senare hade jag helt ändrat uppfattning.
Jag tror att jag tyckte bäst om mitten av boken. I början var den lite seg, och i slutet kändes det som att den aldrig skulle ta slut. Men som sagt: mitten tyckte jag jättebra om, och det gör att jag, i det stora hela, tycker att boken var väldigt bra.

/Mathilda

2 thoughts on “Älskar – Hatar

  1. Den boken lät ju jätteintressant. Spännande att för en gångs skull verkligen få läsa bådas sidor och slippa pussla ihop det själv. Har du läst hennes bok Innan Jag Dör? Om inte tycker jag verkligen att du ska göra det.

Kommentera

