Pojken som sprang bort

Författare: John Boyne
Utgivningsår: 2011
Förlag: B.Wahlström

Av författaren till Pojken i randig pyjamas.

En saga om brutna löften, förlust och mod.

Noah Barleywater begav sig hemifrån tidigt på morgonen, innan solen gått upp, innan hundarna vaknat, innan daggen på ängarna slutat falla.

Detta är texten ifrån baksidan, jag tycker den är så fin så den fick vara med här.
Det är en liten magisk saga om en pojke som rymmer hemifrån. Men ändå är den sorglig och handlar om just det som står, brutna löften. Jag blev berör av Pojken som sprang bort. Den var fin. Jag gillar den skarpt! Den kan passa alla åldrar, från 3-99år skulle jag säga. Alla kan hitta något de tycker om, eller som man ofta säger, känner igen sig i. Jag tycker det stämmer i detta fallet.

Den är inte alls som Pojken i randig pyjamas, inte samma djup. Jag väntade mig något lite annat av John Boyne efter den boken, men jag blev inte besviken för det. Det var längesen jag läste en godnattsaga, vilket denna nästan är. Det var kul, lite omväxling. Så absolut en läsvärd och söt bok.

/Johanna

Kommentera

