Inköpslista + Johannas funderare

 Idag, eller snarare någon dag nästa vecka, tänkte jag beställa lite böcker. Det blir (tror jag):

  • The Iron King
  • The Maze runner
  • Divergent

Sen tänkte jag fråga om någon har ett tips på en bok som liknar Tusen strålande solar och Senor Peregrino? Den sista har jag inte läst, men vet att den liknar Tusen strålande solar. Tycker att den är fantastiskt bra!! Alltså en bok som handlar om historiska eller nutida händelser, så att det blir ungefär som en blandning mellan en faktabok och en skönlitterär bok. Då hade jag blivit väldigt glad! 😀

Johannas funderare:
Detta är min (Johannas) lilla funderarhörna. Det kanske blir en engångsföreteelse, eller så kommer den tillbaks, vi får se. Men idag har jag funderat lite på alla vampyrböcker som finns nu:
Jag tänkte fråga om det är någon mer än jag som har tröttnat på alla böcker om vampyrer? Eller det kanske är fel av mig, i så fall får ni gärna säga emot. Jag skulle i så fall gärna vilja höra vad det är som är så bra, för någonting måste det vara? Jag kanske har missat det helt och fått allt om bakfoten. Jag tycker nämligen att sen Twilight-serien kom har vampyrböckerna bara ramlat in en efter en. Tycker det är lite tråkigt, för har svårt för den sortens fantasy. Någon som håller med, eller är jag helt fel ute tycker ni? För har förstått att det är väldigt många som gillar alla vampyrböcker, jag kanske borde tänka om. Eller det kan jag nog inte, men jag borde kanske ändå försöka mig på att läsa någon? Vilken i så fall? 🙂

P.S Nu kan jag tänka mig att någon blir lite arg på mig som drar alla ”vampyrböcker” över en kant, men det är lite så jag känner, alla handlar om ungefär samma sak. Vampyr och vanlig människa blir kära, men de kan inte vara tillsammans. Eller har jag fel? Tacksam för svar(:

/Johanna

4 thoughts on “Inköpslista + Johannas funderare

  1. The Maze Runner är så ofantligt bra! 😀

    Jag är också ganska trött på dessa vampyrböcker, de är liksom för lika. Det finns dock några där vampyrerna inte är som alla dessa likadana ”onaturligt vackra och nästan mänskliga” Twilight-vampyrer. T.ex. Parasit av Scott Westerfeld eller Låt den rätta komma in tycker jag är väldigt bra. 🙂

Kommentera

