Extremely loud and incredibly close

Författare: Jonathan Sarfan Foer

Nine-year-old Oskar Blum is an inventor, amateur entomologist, Francop hile, letter writer, pacifist, natural historian, percussionist, roman tic, Great Explorer, jeweller, detective, vegan, and collector of butt erflies, Beatles memorabilia, state quarters, miniature cacti and cora l. When his father is killed in the September 11th attacks on the Worl d Trade Center, his inward journey towards some kind of peace takes hi m on an odyssey through the five boroughs of New York, as he attempts to solve the mystery of a key he discovers in his father’s closet . . .

Jag visste inte att såhär bra böcker fanns! Den är fylld av kloka ord, roliga händelser, starka personligheter, tragedier, sorg och kärlek. Och lilla Oskar, han är så ärlig och rak och tänker inte alls som de flesta människor har lärt sig att göra. Nya banor och smarta tankar. Jag är nog lite förälskad i boken tror jag!

Slutet, början, mitten, allt är bra. Den är väldigt lång, men den blir aldrig långtråkig. Det är en konst. Och dåtid blandas med nutid, och i slutet går det ihop jättesnyggt och läsaren fattar allt. Under tiden jag läste fick jag en liten känsla av Jokern, den är uppbyggd på lite samma sätt. Oskar går runt och försöker att ta reda på vart en nyckel leder och då möter han spännande och intressanta människor.

Till er som inte redan har läst den: Jag är både avundsjuk och glad för er skull!

/Johanna

3 thoughts on “Extremely loud and incredibly close

Kommentera

