Liftarens guide till galaxen

Författare: Douglas Adams
Utgivningsår: 1979

Arthur Dent upptäcker en morgon att hans hus håller på att rivas, till förmån för en ny motorväg som skall byggas på platsen. Då han ligger i sin morgonrock i leran framför en bulldozer i protest mot rivningen dyker utomjordingen Ford Prefect upp. Ford är anställd av redaktionen till det digitala uppslagsverket Liftarens guide till galaxen, och tar med Arthur till den lokala puben. När de är på puben händer det saker, en Vogonflotta bestående av jättelika rymdskepp uppenbarar sig på himlen, de ”skall bara” spränga Jorden för att ge plats åt en intergalaktisk motorväg. Ford och Arthur lyckas lifta med ett av rymdskeppen, i samma sekund som Jorden sprängs …

När jag läste på baksidan, texten ovan, tyckte jag att den verkade riktigt rolig. Vad tycker jag då nu när jag har läst den? Det roliga var på baksidan! I övrigt känns det som om handlingen är uppgjord under tiden boken är skriven och den byter riktning hela tiden. Kan tänkas spännande men jag tycker bara att det blev rörigt, jag fick inget grepp om den. Frågan ”Vart vill den komma?” ställde jag mig mänga gånger men fick inget riktigt svar på det. Visst hade den sina stunder och en del kapitel var riktigt roliga men i övrigt var resten i stort sett menlöst. Jag tycker nu i efterhand att boken antingen skulle behöva vara längre eller mycket kortare. Längre för att göra det klart hur allt hänger ihop, kortare för att göra den riktigt intressant och rolig. Jag väntade ärligt talat bara på att den skulle ta slut, men det gjorde den inte…

Det kan tänkas att jag sågar den helt, men det kan jag inte riktigt göra. Den hade som sagt en hel del riktigt roliga stunder i mängden av rörighet och det är i grund och botten en väldigt rolig handling. Däremot kan jag inte rekommendera den, men jag vet att det är en känd bok som har blivit film och allt vilket gör mig ganska säker på att många andra tycker att den är bra. Därför säger jag såhär: Jag tycker inte att den var särskilt bra men jag tycker ändå att ni ska ge den en chans.

Liftarens guide till galaxen är en serie bestående av fem böcker men jag kommer inte, i alla fall inte än på ett tag, läsa de andra fyra efterföljande delarna. Det faktum att ettan brukar vara den allra bästa gör mig lite avskräckt. Lite nyfiken är jag över vad som ska hända, men inte så mycket så att jag tänker lägga tid på att ta mig igenom allihop…

/Johanna

Kommentera

