Ja visst gör det ont

Ja visst gör det ont (Karin Boye)

Ja visst gör det ont när knoppar brister.

Varför skulle annars våren tveka?

Varför skulle all vår heta längtan

bindas i det frusna bitterbleka?

Höljet var ju knoppen hela vintern.

Vad är det för nytt, som tär och spränger?

Ja visst gör det ont när knoppar brister,

ont för det som växer

och det som stänger.

Jag tänkte ställa en allmän fråga till er, har ni något fint tips på en bok som liknar En gång och Alla har ett hungrigt hjärta, som båda är skrivna på ett vis som påminner om små dikter som binds ihop och skapar en hel berättelse?

P.S. Dikten är med för att jag tycker att den är väldigt
fin och för att det faktiskt snart är vår! 😀

/Johanna

5 thoughts on “Ja visst gör det ont

  1. Vad mina vänner inte vet och Vad min flickvän inte vet av Sonya Sones. Sedan finns det ju en hel del på engelska. Tex Chasing Brooklyn av någon som jag precis glömde av namnet på..

  2. Sones är superbra! Människoätande människor i Märsta är ett annat tips. Visade förresten mina elever er tipshylla på biblioteket idag. Flera bra böcker!

Kommentera

