Böcker som fastnar

Det finns många olika varianter av böcker; de man kämpar sig igenom och glömmer bort så fort de är färdiglästa (det bör däremot inte vara så vanligt, varför pressa sig igenom en bok när det finns så mycket annat att välja på? Ändå händer det ibland…), de böcker man tycker är bra men som inte sticker ut ur mängden – alltså böcker som man inte tänker på efteråt, de böcker som verkligen fastnar och som ligger kvar någonstans i bakhuvudet.

Boktjuven kommer jag på mig själv med att tänka på ibland. Det är inget specifikt, bara boken som helhet. Den har klistrat sig fast i mitt huvud vilket jag gillar! Det är en fantastik bok.
Alla har ett hungrigt hjärta är också en bok som ibland poppar upp i huvudet på mig. Framför allt när jag åker bil och det regnar. Samma sak är det med En gång, den tänker jag också på ibland. I dessa två böcker handlar det inte om karaktärerna alls, det är känslan i boken som griper mig. Det är häftigt att en del böcker fungerar så!
Extremely loud and incredibly close tror jag fastnar hos många. För min del är det lilla Oscar jag tänker på ibland, han är så otroligt egen och smart! Jag vill ha ett litet bibliotek i huvudet där hans smarta tankar finns lagrade. Underbart!!

/Johanna

3 thoughts on “Böcker som fastnar

  1. Det där med att man läser böcker man inte alls gillar är hemskt för jag kan inte sluta läsa en bok för att den är dålig, utan jag MÅSTE läsa ut alla det kan vara lite jobbigt ibland!

Kommentera

