Stolthet och fördom

Författar: Jane Austen
Utgivningsår: 2011

Det är en allmän vedertagen sanning att en ogift man försedd med en hygglig förmögenhet måste vara i behov av en hustru. Hur lite man än vet om en sådan mans känslor eller uppfattning då han flyttar till trakten är denna övertygelse så grundmurad hos familjerna i omgivningen att han blir betraktad som rättmätig egendom för någon av deras döttrar.

Stolthet och fördom, en klassiker som aldrig kommer att försvinna ur tiden. Jag har aldrig tidigare läst boken men sett filmatiseringar har jag gjort. Med en nyutgåva ute kände jag att det var dags. Vad tycker jag då?

Förvånansvärt bra! Förvånansvärt på det viset att jag väntade mig att den skulle vara långtråkig på sina ställen eftersom 462 sidor om en kärleksaffär kan bli lite utdraget. Men inte alls!  Dialogerna i boken är så välplanerade och fina och personerna är så artiga och väluppfostrade på utsidan men på insidan kan de vara riktigt trötta på varandra.

Jag känner mig lite bildad som nu äntligen har läst denna välskrivna klassiker, under tiden jag läste kunde jag komma på mig själv med att tänka lite i gammaldags välbildat språk. Lite roligt vad lätt man blir påverkad!

Jag förstår varför Stolthet och fördom är en bok som klassas som en riktig klassiker! Absolut en bok som alla kan tycka är underhållande!

/Johanna

3 thoughts on “Stolthet och fördom

  1. Jag tycker också om den. Man märker verkligen hur många andra böcker som fått sina grunder ur den, och jag håller med dig om att det käns bra att ha läst den 🙂

Kommentera

