Andas samma rytm som du

Författare: Annelis Johansson
Utgivningsår: 2011

Eva är en knepig tjej. Trots att Sam är hennes kompis sedan de började skolan känner han henne fortfarande inte riktigt. Nu har de precis fått sommarlov efter första året på gymnasiet, och Eva är försvunnen. Hennes pappa märker det

inte ens, men Sam vet. Sam letar efter Eva …

Först och främst ska jag säga att jag inte klarade av Eva i boken, jag fick rent ut sagt krupp på henne. Hon var så rörig och barnslig, hon hade det jobbigt men hon gjorde ju inte direkt saker bättre för sig. Synd men sant för i överlag var boken förvånansvärt bra. Förvånad på det viset att framsidan drog ner mina förhoppningar väldigt, och att den är ifrån 13 år gör ärligt talat inte saken bättre. Fel att döma boken för utsidan men ändå svårt att INTE göra det.

Historien i sig är ganska enkelspårig, i stort sett inga karaktärer förutom Eva och Sam och i övrigt kretsat allt runt dem. Vad de gjorde när de var små, hur de känner varandra och vad som händer med deras relation nu. Inget annat. Lite långtråkigt egentligen men boken är ca 200 sidor med stor text så den hinner ändå inte bli det. Det betyder samtidigt att det inte riktigt hinner gå ner på djupet i något, bara som sagt halvdjupt i deras relation. Precis som i Lilla Darling, dessa böcker har många likheter. En tjej och en killa gillar varandra men tjejen är lite underlig och flyr men i slutet får de varandra ändå.

Trots detta är boken fin och en del beskrivningar har en mycket högre klass än resten av boken. En scen där Eva och Sam tänker tillbaka på när de var hos Sams mormor är så fin! De sitter i hennes kökssoffa, äter minkarameller och pratar om ett citat mormor har som en bonad på väggen. Även en scen där de cyklar en sommarkväll. Wow, det är verkligen fångat!

Allt som allt en bra bok, varken mer eller mindre. Ingen som har gjort någon större påverkan på mig, om ni frågar mig om ett år skulle jag nog inte ens komma ihåg den. Under tiden jag läste den var den ändå underhållande och den gav mig en stark sommarlängtan. En lättlät och allmänt lätt bok, om det är positivt eller inte får ni avgöra själva. Jag kan ändå sträcka mig så långt som till att rekommendera den för er, perfekt paus efter en tegelsten!

/Johanna

Kommentera

