Chain mail: Skicka vidare

Författare:  Hiroshi Ishizaki
Originaltitel: Chen meru
Förlag: Bonnier Carlsen

Ska vi skapa en fiktiv värld?

Tre tjejer får ett förslag: att fly den vardagliga tristessen genom att skapa en egen berättelse. En riktig rysare ska det vara. De ska skriva utifrån personernas perspektiv, och på så sätt bygga historien tillsammans. Problemet är bara att fiktion och verklighet börjar flyta samman, en av tjejerna försvinner mystiskt, och frågan är vem man kan lite på egentligen. Ingen av den har ju träffats IRL.

Det här en otroligt spännande bok, jag kunde inte sluta läsa! Redan när jag läste på baksidan tyckte jag att handlingen verkade intressant och därefter blev den bara bättre.

Författaren har skrivit den så skickligt tycker jag. Det är två parallella handlingar och jag fastnar snabbt i båda, glömmer lite bort vad som är verkligt och vad som inte är det. Det känns som att det ska vara så, att till och med tjejerna blir så inne i berättelsen att de nästan glömmer bort vad som har hänt på riktigt.

Jag tycker också att det var roligt att läsa något så väldigt japanskt. Jag tror inte att jag har läst någon japans bok förut, och den här ger verkligen inblick i vardagen i Japan. Det fanns en hel del ord som var typiskt japanska och som förklarades genom fotnoter så att man skulle förstå.

/Mathilda

One thought on “Chain mail: Skicka vidare

Kommentera

