Några kommande böcker

Adlibris har en väldigt bra sida om man vill se vilka böcker som kommer ut inom den närmaste framtiden. Annars brukar jag titta i katalogerna som förlagen ger ut, men vissa förlag har jag inte koll på. På adlibris hittade jag flera böcker som jag inte hade en aning om skulle komma ut.

Den sjunde maj ger Bazar förlag ut den här boken. Härligt oärligt är den svenska översättningen av Heist society av Ally Carter. Jag hade ingen aning om att den skulle komma ut på svenska, men vad roligt att den ska göra det!

Katarina Bishop har vuxit upp i en familj med konsttjuvar. Nu vill hon lämna familjeföretaget och skapa sig ett normalt liv. Men gamla trix är svåra att glömma.

Hon lurar sig in på en framstående internatskola, men även om hon gör allt för att hålla sig undan trubbel kommer hon inte undan sitt förflutna. När hennes far blir anklagad för att ha stulit en ovärderlig konstsamling som ”tillhör” en mäktig maffiaboss förstår Kat att hon måste komma sin far till undsättning. Hon måste hitta tavlorna, stjäla dem och ge tillbaka dem – alltihop inom loppet av två veckor, och dessutom med Interpol och en än farligare förföljare i hälarna. Tillsammans med den stilige Hale planerar hon den största kuppen som någon i släkten någonsin har genomfört. Och om fadern är oskyldig, vem är då den skyldige?

Klicka HÄR för att läsa mer

I maj kommer även Atrium förlag ge ut ännu en bok av Jenny Valentine. Jag har läst två böcker av henne tidigare, Hitta Violet Park och Trasig soppa. Båda tyckte jag jättemycket om och därför ser jag även fram emot den här.

17-åriga Sam har rymt hemifrån och håller sig för sig själv. Tioåriga Bohemia lämnas jämt ensam hemma medan hennes mamma jobbar, går ut och strular med olika män. Hon söker sällskap. De turas om att berätta sina historier och iaktta de övriga hyresgästerna på Georgiana Street 33: gamla Isabel med hunden på bottenvåningen, som alltid lägger näsan i blöt; Mick längst upp, som snart får ihop det med Bohemias mamma; Steve, hyresvärden, som bor i källaren och samlar in hyran kontant. Alla går de helt upp i sina egna bekymmer, korsar varandras vägar, följer sina egna spår – precis som myror.

Men gräver du tillräckligt djupt kommer du att upptäcka att alla har nåt att dölja.

Klicka HÄR för att läsa mer.

Uppdatering: Sidan jag använder är Barn och ungdomssidan på adlibris. På sidan kan man filtrera till 15+ böcker exempelvis, man kan även filtrera till vårens nyheter. Då kommer det upp en lista med nyheterna:D

/Mathilda

2 thoughts on “Några kommande böcker

Kommentera

