Lament

Författare: Maggie Stiefvater
Serie: Books of Faerie #1 (av 2)

Deirdre, a gifted musician, finds herself infatuated with Luke, a mysterious boy who enters her life, at the same time she discovers she’s a Cloverhand-one who can see faeries. Trouble is, Luke is a faerie assassin-and Deirdre is meant to be his next mark.

Alltså det är något speciellt med Maggie Stiefvaters sätt att skriva. Jag har kommit på att det nog är bästa sättet att förklara hennes böcker.

När jag hade läsa ut Forever så var jag lite halvnöjd. Den nådde inte riktigt upp till mina förväntningar (även om den fortfarande har ett av de finaste omslagen jag vet). I alla fall så visste jag inte om jag kände för att läsa något mer av Maggie Stiefvater. Men ÄNDÅ fortsatte jag följa hennes blogg, såg fram emot The Scorpio Races, läste den med osv. Nu kände jag alltså även för att läsa den första boken hon gav ut.

Och vad ska jag säga om den. Jo, det är något speciellt med Maggie Stiefvaters sätt att skriva! Jag fastnade efter bara några sidor, och den var riktigt spännande. Jag kan faktiskt tänka mig att läsa den en gång till, det kändes som att jag inte riktigt förstod alla detaljer ibland. Lament är skriven så fint, så även om den var lite seg vissa delar så gör inte det någonting. Jag kommer antagligen läsa också nästa del i serien, och självklart The Raven Brothers som kommer ut senare i år.

/Mathilda

Kommentera

