Det borde finnas regler

Författare: Lina Arvidsson
Förlag: Gilla Böcker

Mia bor in the middle of nowhere och det enda som händer där är att hennes bästis Mirjam har en hangup på en som heter Per, som är minst lika gammal som hennes pappa. Fast egentligen är allt bara tråkigt och vanligt, inte alls Los Angeles. Tills Vlad dyker upp, med hatt och hängslen och ett band och egen lägenhet. Men hur ska man våga, när det inte verkar finnas några regler?

Det här är en väldigt speciell bok. Antagligen är det mest språket som gör att det, boken är skriven väldigt talspråkligt. Jag menar absolut inte att det är något dåligt, men det tog lite tid att vänja sig vid tonen i boken.

När jag väl började läsa var det ändå väldigt svårt att sluta. Kanske för att det nästan inte fanns några kapitel (eller inga alls?). Detta gjorde att jag bara var tvungen att läsa lite till, hela tiden. Jag har kommit på att många av böckerna jag fastnar i har antingen väldigt korta kapitel (runt ett uppslag tänker jag då) eller inga kapitel alls för då hittar jag inget bra ställe att sluta läsa på. Den här boken hör alltså till den senare sorten, väldigt smart sätt att få läsaren att fastna tycker jag.

Annat jag tyckte om var karaktärerna i boken, de var beskrivna så väldigt levande. Jag hade faktiskt inte blivit förvånad om jag hade träffat någon av den en dag. De känns nästan som att de finns på riktigt! Den känslan har jag egentligen med mycket annat i boken med, den känns helt enkelt väldigt verklighetstrogen. Till exempel så finns det många låtar med som man känner igen. Tänk vad konstigt för någon som läser boken om många år. De kommer ju inte ha någon aning om vilka låtarna är!

/Mathilda

(Ojj det här var mitt 300:de  inlägg!! Vad knasigt!!)

2 thoughts on “Det borde finnas regler

Kommentera

