Sophies World

Författare: Jostein Gaarder
Originaltitel: Sofies verden

När Sofie hämtar posten hittar hon för en gångs skull ett brev till sig själv. Utan frimärke, utan poststämpel och utan avsändare. ”VEM ÄR DU?” Det står bara det. Konstigt!

Brevet är bara det första av många. Sofie får det ena tjocka kuvertet efter det andra, och de visar sig innehålla en grundkurs i filosofi. Breven fyller henne med förundran över världen och hennes egen existens – och att hon överhuvudtaget finns till. Men genom den här ensidiga och märkliga brevväxlingen dyker också det ena mysteriet efter det andra upp. Vem är till exempel Hilde Møller Knag? Plötsligt stöter Sofie på hennes namn överallt – till och med i sitt eget rum…

Den här boken är jättebra att läsa om man inte kan sova! Den gör att man somnar jättefort, det är supersvårt att hålla sig vaken. Det kan vara på grund av att det inte kändes som att den hade någon handling, eller kanske för att mycket av boken handlade om filosofi.  Boken har stått oläst i min bokhylla hur länge som helst, så nu tänkte jag att jag skulle ge den en chans. När jag började läsa den tänkte jag faktiskt att den kanske kunde vara bra. Men efter bara några sidor började breven till Sophie komma. Sida efter sida av filosofihistoria. Nämnde jag att jag inte orkade läsa klart den här boken?…

Självklart kan det finnas de som tycker att filosofi är intressant och som kan tycka att den här boken är jättebra. Men det gör inte jag.

Jag lägger ändå in den i kategorin ”Böcker som borde läsas i skolan” för det här är lite mer som en filosofi-skolbok än något jag känner för att läsa på fritiden.

/Mathilda

 

One thought on “Sophies World

Kommentera

