Jane Eyre Seriealbum

Förlag: Argasso
Utgivningsår: 2011

Se även Jane Eyre.

Till en början var jag väldigt skeptisk, att göra en serie av Jane Eyre, en så fantastiskt bra bok. Går det? Bevisligen gör de det. Det var roligt att se hur de tolkade miljöer och scener utifrån boken. Som läsare har man egna bilder och jag hade inte sett allt på samma sätt som de som skapat serien har gjort. Därför var det lite kul att läsa serien. Däremot kändes det väldigt kontigt, bilderna gjorde det hela ytligt. Jane Eyre var inte lika mystisk och Mr Rochester inte lika snygg. Bilderna var bra men… nej. Jag tycker att det kändes fel. Att se karaktärerna säga ”Arg” och ”Urk” gjorde att den fina historien istället blev smaklös. Samtidigt går det självklart inte att jämföra en bok och en serie så utifrån själva serien i sig tycker jag att de har lyckats att återskapa boken. Det är mer hela konceptet att göra om Jane Eyre till en serie som jag är fortsatt skeptisk till.

Till er som inte har läst boken Jane Eyre skulle jag säga, undvik den här serien. Det går inte att göra boken rättvisa i en serie. Däremot kan det vara roligt efter det att ni har läst boken att se hur serietecknarna har tolkat det hela.

/Johanna

P.S. Argasso har även gett ut två andra seriealbum, Macbeth och Frankenstein. Spännande!

Kommentera

