Ljudbok eller?

Vad tycker ni om ljudböcker? Lyssnar ni ofta? Jag har aldrig varit en storlyssnare direkt, tror att jag har lyssnat på runt fem stycken sammanlagt. Jag tycker däremot att det har varit väldigt bra de gången jag har gjort det. Antingen har det varit på jättebilresor ner i Europa eller den gången jag var så sjuk så att jag inte orkade läsa. Annars har jag aldrig lyssnat på ljudbok, vet inte när jag ska göra det. Kanske något som jag borde göra oftare?

Därför skulle jag väldigt gärna vilja höra vad ni tycker, jag har nämligen ingen bild av det alls. Är det något som är ”helt ute” eller kommer det mer? Om ni lyssnar på ljudböcker, när gör ni det? Bara sitter och lyssnar eller är det på tåget/bussen, i bilen, när ni går till skolan. När?:D

/Johanna

Missa inte vår TÄVLING!!

5 thoughts on “Ljudbok eller?

  1. Jag lyssnade ganska mycket när jag var liten, nu lyssnar jag typ aldrig (kan bero på att jag inte har några) men det är skönt när man är sjuk, då kan man lyssna och göra något annat samtidigt, typ rita.

  2. Jag är inte så auditativ av mig, och tar lättare in saker om jag får läsa dem i min egen takt.
    Risken är större att man tappar bort sig när man lyssnar än när man läser, om man har lätt för att bli distraherad. Och i en text, är det lättare att läsa om stycken, om det skulle behövas.
    Jag föredrar ”min inre röst”, än diverse uppläsares olika tonlägen och takter.
    Men en fördel kan vara att man får veta rätt uttal på ord, namn och platser.

  3. Jag läste aldrig Harry Potter böckerna i alla fall inte 1-5. Jag lyssnade på dem och därför älskar jag ljudböcker. Lyssnar på dem innan jag ska sova 🙂

  4. Hej, många som lyssna på ljudbok gör det samtidigt som de gör annat som att köra bil, åka tåg, promenera, göra något i trädgård mm.
    Sedan finns det andra som lyssnar för att koppla av på kvällen och många av dessa somnar till sin ljudbok.
    Det viktiga är nog att hitta sitt eget sätt att lyssna.
    /Maria på Storytel

Kommentera

