Mitt klimatkatastrofala liv (Earth Hour)

Idag klockan 20.30-21.30 så är det Earth Hour, och ett tips är att läsa Mitt klimatkatastrofala liv. Jag läste klart den för några dagar sedan och tycker helt plötsligt att Earth Hour är mycket viktigare.

Bild på bokomslagFörfattare: Saci Lloyd
Förlag: Bonnier Carlsen

 London, 2015: För att göra något åt koldioxidutsläppen och de drastiska klimatförändringarna tvingar regeringen alla att börja ransonera den energi de förbrukar. Så inte nog med att Laura Brown måste tänka efter ordentligt innan hon tar en dusch, laddar sin mobil eller repar med sitt punkband – resten av medlemmarna i hennes familj verkar ha flippat ur totalt. 
Lauras storasyrra drar nämligen till Ibiza och gör av med hela familjens klimatpoäng för en månad och hennes pappa byter bort bilen mot en skottkärra verktyg och en gris. Och som om det inte vore nog försöker hennes mamma komma i kontakt med sin inre varg.
Samtidigt som oväder härjar i Europa och en översvämning hotar London försöker Laura hålla sig flytande genom att föra dagbok över sin skruvade tillvaro.
Välkommen till hennes klimatkatastrofala liv. 

Det här är en bok som har gjort mig mer uppmärksam på miljön och just därför passade det väldigt bra att läsa den nu precis innan Earth Hour. Den var riktigt hemsk på sina ställen, och jag kunde verkligen tänka mig hur det var att uppleva det. Det kändes precis som att det hände på riktigt.

Vad jag tyckte var sämre var då språket. Den var skriven i dagboksform så det blev mycket som var talspråkligt, och även om det kanske gör att fler läsare kan ta till sig berättelsen så störde jag mig lite på det ibland.

Men ändå rekommenderar jag den här, just för att ämnet är så viktigt och för att boken tog upp det på ett riktigt bra sätt.

/Mathilda

One thought on “Mitt klimatkatastrofala liv (Earth Hour)

  1. Har den liggandes i bokhyllan men den får nog ligga där ett litet tag till dock.

    Har också gjort en book haul och det skulle vara jättekul om du kikade på den och lämnade en liten kommentar om vad du tyckte om den 🙂

Kommentera

