Tintenherz

Författare: Cornelia Funke
Förlag : Oetinger

En stormig natt dyker en objuden gäst upp hos Meggie och hennes pappa Mo. Han varnar Meggies pappa för en man som heter Capricorn. Nästa morgon reser Mo i all hast med Meggie till hennes faster Elinor. 

Elinor äger det mest dyrbara bibliotek som Meggie någonsin sett. Där gömmer Mo boken om vilket allt handlar. En bok som Mo för många år sedan läste för sista gången och som nu står i centrum för ett osannolikt magiskt och kvävande äventyr – ett äventyr vars hemlighet Meggie inte bara löser utan också med stor fara själv deltar i.

I den här recensionen hade jag egentligen tänkt skriva något om att de allra flesta böcker är bättre på originalspråk, fast så blir det inte riktigt. Då jag bara har lärt mig tyska i skolan i några år, så ligger jag mer på den nivån att jag förstår vad som står i boken, men någon skillnad mot den svenska versionen märker jag inte av alls förutom att det tar väldigt mycket längre tid att läsa. Några namn var annorlunda, Sotfinger som blir Staubfinger t.ex, men jag märkte inte direkt att det är just tyska som är originalspråket. I alla fall så är historien väldigt spännande och underhållande att läsa (både på tyska och svenska)  🙂

/Mathilda

Kommentera

