Oppositionspartiet

Författare: Gun-Britt Sundström
Utgivningsår: 2010 (1967)

Får vi lov att presentera Saga?
Det är 60-tal i Stockholm och Saga äter hellre potatisbakelser på konditoriet än deltar i gymnastiklektionerna. Saga är en sådandärbegåvad som inte behöver anstränga sig för att få högsta betyg. I stället kämpar hon för att hitta sin plats bland jippande typer, jätteerotiker och andeseanser – och för att inte bli en del av den Grå Massan.
Men sånt kan få konsekvenser – det är den förargade omgivningen som ger Saga och hennes vänner – amazonerna – namnet Oppositionspartiet.

Jag förstod inte vart Oppositionspartiet ville komma vilket gjorde att jag inte läste klart boken. Efter ca 100 av 200 sidor och ett antal infall kände jag ”Nej, jag måste faktiskt inte läsa ut denhär”. Den hade sina stunder där jag till och med skrattade men det där emellan gjorde det omöjligt för min del att fortsätta.

En av anledningarna till att ”det där emellan” var så svårt att läsa var att personbeskrivningar helt saknades. I stort sätt det enda man fick reda på om karaktärerna var vad som stod i ett personregister i början av boken, det vill säga ungefär en mening. Under tiden jag läste var jag därför tvungen att hela tiden bläddra till första sidan och se vem ”Bältan” och ”Gaggan” var.

Samtidigt som det var jobbigt att inte få riktiga personbeskrivningar förstod jag inte vart handlingen ville komma. Saga, berättarrösten, är i skolan och pratar med sina kompisar och kommer sen hem och gör sina läxor. Ibland umgås hon med sina kompisar utanför skolan. Av efterorden förstod jag att boken var djupare än så, den handlade om skolans slutna miljö och hur ungdomar respektive vuxna ser på det och så vidare.

Det är mycket möjligt att jag, redan vid första sidans personregister, hade bestämt mig för att jag inte tyckte om Oppositionspartiet och därför inte borde säga så mycket om vad jag tyckte om boken. Den har troligtvis sina kvalitéer som jag är fel person att se, MEN jag blev inte alls road av att läsa Oppositionspartiet.

Sammanfattningsvis, jag tycker att Oppositionspartiet var lika tråkig som den ser ut.

/Johanna

Kommentera

