Lucia

Författare: Cannie Möller
Utgivningsår: 1994

Lucia är 15 år, hon är adopterad. En dag möter hon Jimmy och de blir kära. Men deras förälskelse är inget självklart eller lätt. Att hennes hy är mörk och hans hy ljus, visar sig vara ett större problem än de någonsin kunnat ana. Speciellt Håkan, Jimmys kompis, har svårt att se dem tillsammans. Tillsammans med sin tjej Helene organiserar Håkan rasistiska demonstrationer och upptåg.

Usch vilken hemsk bok! Fast på ett bra sätt antar jag, den gav verkligen intryck på mig och efter vad jag har hört har den gjort det på många andra med. Jag visste i förväg att det inte skulle vara en direkt glad bok men ändå var det ganska hemskt att läsa vissa ställen.

Jag fick faktiskt boken gratis för några månader sedan på biblioteket och jag tycker att det är väldigt bra att det var just en sådan här bok man fick gratis där. Lucia är en sådan bok som alla borde läsa någon gång. Det märks inte att den kom ut för första gången för nästan tjugo år sedan, den känns lika aktuell idag.

/Mathilda

3 thoughts on “Lucia

  1. Oj, jag minns att jag läste Lucia när jag var i 13-årsåldern.. Följde med mig länge, och jag kunde inte låta bli att låna de lite mer fristående fortsättningarna Skulden och Med himlen som tak, som var ganska bra dem med. (Kanske särskilt Skulden.)

Kommentera

