Kulla-Gulla

Jag har fem stycken Kulla-Gulla böcker hemma som jag länge har tänkt läsa. Det har dock aldrig blivit av. Men nu finns första boken med på min att-läsa-lista så jag hoppas att det blir av snart. Det är ju verkligen riktiga klassiker och eftersom min mamma läste dom när hon var liten blir det extra roligt! Har ni läst Kulla-Gulla?

Jag har:

Kulla-Gulla på Blomgården
Kulla-Gulla
Kulla-Gulla håller sitt löfte
Kulla-Gulla vinner en seger
Kulla-Gulla och Tomas Torpare

Kulla-Gulla på Blomgården
Utgivningsår: 1976

Gulla Fredriksson (Kulla-Gulla) har levt på ett barnhem i hela sitt liv. Hon anlände till barnhemmet efter att två fiskare hittade henne flytande på en vrakspillra. Hon hade en särk på sig där det stod Gunilla Beatrice Fredrike, som hon sedan döptes till. Hon blir vid sju års ålder såld på en aktion, och hon hamnar hos det snälla paret Hermansson och deras fem barn. Frun är sjuk, och när Kulla-Gulla vistats i huset i ett år har hon på många sätt bidragit till hennes tillfrisknande.

/Johanna

3 thoughts on “Kulla-Gulla

  1. Åh, Kulla-Gulla! Ser fram emot att höra vad du tycker.
    Min mamma läste dem för mig när jag var liten och sen har jag läst om dem själv. Men det var längesen nu. Kanske dags för en omläsning när jag kommer hem i sommar!

    Minns att jag tyckte bäst om de senare böckerna där hon var äldre och allt inte var så eländigt längre, men ska det göras ordentligt ska man förstås läsa alla i rätt ordning.

    (Tomas Torpare var förmodligen min första bokkaraktärscrush. 🙂 )

  2. Ack ja, äger och har läst alla. Flera gånger tror jag. Jag tyckte så om dem då. Undrar vad jag skulle tycka nu? TV serien var dock en katastrof, synd.

  3. Har faktiskt läst alla Kulla-Gulla böckerna tack vare att jag frågade mamma vilka böcker hon läste när hon var liten 🙂
    Det var ett tag sen jag läst dem men har i alla fall läst alla böckerna 2 gånger tror jag 🙂

Kommentera

