Bokia och Akademibokhandeln

Idag hörde jag på SR P4 att Akademibokhandeln och Bokia har beslutat att gå ihop. Jag vet inte mycket mer än så och mycket fanns kvar att besluta om. Men vad säger det om bokhandlar i Sverige? Dessa två jättar går ihop, är det för att de billiga Internetbokhandlarna tar över?

 Jag kan bara se till vart jag väljer att inhandla böcker, vilket i stor mån är via Adlibris eller The Book Depository, att det mycket väl kan vara så. Däremot tycker jag att det är väldigt tråkigt att trenden pekar på att det går sämre för bokhandlarna. Det är så mysigt att gå in i en bokhandel, få se och känna på böckerna, det är en viss känsla med det. Däremot, som jag sa, så väljer jag ändå att köpa böcker via Internet. Hur gör ni?

/Johanna

10 thoughts on “Bokia och Akademibokhandeln

  1. Jag köper nästan alltid mina böcker via internet. Och detta beror ju mest på att de har alla böcker och för att man kan få typ tre böcker för samma pris som man skulle få en i en bokhandel. Men det är synd, jag älskar att gå in i bokhandlar även om jag sällan köper böcker där. Problemet är bara att böckerna där är så dyra :/

  2. Det är på grund av att det går så dåligt ja. Tanken var väl att skapa en gemensam bokhandel så akademin och bokia ändå tänker väldigt lika i sina butiker. Men som du säger så vet man inte så mycket mer än så, inte vi som jobbar heller. Men allting har att göra med att internethandeln blir så stor. Som det ser ut just nu så kommer det inom en snar framtid inte att finnas några bokhandlar kvar, fysiska sådana alltså, och allting ligger hos er kunder. Ni bokälskare kan väl skänka några extra kronor till våra löner för en bok istället för att handla på nätet. Vi försöker ge tillbaka det genom så god service som möjligt 🙂

  3. Jag brukar alltid handla mina böcker i bokhandlar. Och om de inte har den boken som jag vill ha brukar jag be dem beställa hem boken så att jag kan köpa den där. Fast jag köper också på internet ibland, men det är väldigt sällan 😉

  4. När jag vet vilken/vilka böcker jag vill ha så blir det nästan alltid internet. Bokus är det jag kör på.
    Men ibland så blir det något impuls-köp när jag vandrar in i en fysisk bokhandel 🙂
    (Vill köra på The Book Depository men mina föräldrar vill inte riktigt handla över internet från utlandet… Får vänta tills jag blir 18)

  5. Jag måste tyvärr säga att jag stödjer de fysiska bokhandlarna alldeles för lite. Det blir mest The Bookdepository, buch.de eller Adlibris (beroende på vilket språk jag letar efter böcker på). Däremot älskar jag att strosa runt i den stora Akademibokhandeln i stan och titta på och klappa böckerna, men jag köper sällan något. Jag är väl lite snål.

  6. Pingback: Var köper ni böcker?? | booksarelives

  7. Jag köper i stort sett bara böcker på Adlibris just nu, men har tänkt börja köpa lite på The Book Depository också för engelska böcker är lite billigare där än Adlibris ju 🙂

Kommentera

