Kaninhjärta

Författare: Christin Ljunqvist
Förlag: Gilla Böcker

Mary och Anne är enäggstvillingar, och det är svårt att veta var den ena börjar och den andra slutar. De ser sig båda som den starka, den som bär den andra, den som har ansvaret. Sedan de var små har de sett sådant som andra inte ser, känt sådant som andra inte känner. Anne ser andar, och Mary känner dem inta hennes kropp. Tillsammans utgör de ett medium.

    Av vad som tycks vara en slump kommer de i kontakt med en medial grupp, som söker efter en liten flicka. Hon försvann för nio månader sen, och förmodas vara bortrövad och kanske mördad. Polisen har inga misstankar om vem gärningsmannen är, men med gruppens hjälp närmar sig Mary och Anne ett svar.

    De är tvillingar och nästan som ett, och samtidigt så skrämmande skilda. Båda har de ett kaninhjärta som bultar, båda är de rädda, men för olika saker. Mary fasar för att deras sökande ska sluta i en grav. Anne är rädd för att Mary ska ta livet av sig.

De senaste åren har det kommit ut många böcker som handlar om övernaturliga saker. Det var också något sådant jag förväntade mig när jag öppnade den här boken efter att ha läsa vad den handlade om.  Jag trodde den skulle fokusera mest på det övernaturliga, men den här boken var inte alls som jag tänkte att den skulle vara.

Den kändes mer som en deckare, med övernaturliga inslag, än något annat. En väldigt bra deckare tycker jag till och med, även om jag inte brukar läsa det så ofta. Boken känns också väldigt trovärdig och det kanske egentligen är lite konstigt då den handlar om andar. Det övernaturliga kändes dock konstigt nog helt normalt, just för att boken är berättad så bra.

Jag tycker alltså att den var riktigt bra. Både spännande och intressant. Det var väldigt svårt att sluta läsa när jag väl hade börjat märkte jag.

/Mathilda

2 thoughts on “Kaninhjärta

  1. Har den hemma och borde verkligen ta tag i den!
    Skulle också vara kul om du kikade in på min blogg och tog dig en titt på min bookhaul, det skulle vara jättekul med lite respons! 🙂

Kommentera

