Världen är elak

Författare: Pia Olofsson
Serie: Del #1

Jag är så imponerad av författaren till den här boken! Pia Olofsson har skrivit den som sitt projektarbete under sitt sista år på gymnasiet (hösten 2011 – våren 2012). HÄR kan ni läsa hela boken.

”Året är 2107
Världens länder har slutat lita på varandra –
ett tredje världskrig tar sin början.

Sverige har tagit ett extra steg i utvecklingen och landet skyddas numera av mänskliga vapen med krafter som mänskligheten tidigare aldrig varit kapabel till att skapa.
Det är när ett ännu större hot än de någonsin kunnat vänta sig tar sig in över gränserna runt landets kuster, och en brutal attack mot högkvarteret sätter deras säkerhet på prov, som drastiska åtgärder måste dras.
Adrian, en stolt ung landsbeskyddare som innerst inne plågas av skulden för hans väns död, utser sig frivillig till att ta sig in till fiendelandet och rädda de som blivit kidnappade. Med sig har han en trupp modiga vänner, och en man som Adrian misstänker har något att göra med attacken mot Sverige.”

Jag började läsa utan så speciellt höga förväntningar. Även om jag hade någon liten tanke om att den kunde vara bra, så visste jag ändå att den var skriven som projektarbete och inte tryckt som bok. Den kunde alltså ha varit exakt hur bra eller dålig som helst. Jag måste då säga att jag blev väldigt positivt överraskad! Den är så väldigt spännande den här boken, det var väldigt svårt att sluta läsa när jag väl hade börjat. Det är verkligen ett helt nytt samhälle som har byggts upp, och det känns helt naturligt – även om det är väldigt annorlunda jämfört med dagens samhälle.

Den hade gärna fått vara längre känner jag, och just därför ser jag mycket fram emot andra delen som troligtvis kommer ut nu i sommar. Då ser jag fram emot att lära känna alla karaktärerna bättre, och framför allt se vad som händer i handlingen. Det känns nämligen som att det kan bli ännu mer spännande det här.

/Mathilda

2 thoughts on “Världen är elak

  1. va roligt att du gillade den!!😀 Vet att det är lite svårt att bedömma eftersom att det bara är första delen, men jag är glad att få höra lite åsikter iallafall ^^
    Spänning var ju ett av de momenten i boken som jag ville fokusera mest på, så jag är verkligen glad över att du tyckte att den var spännande och så, och jag ska absolut försöka lägga i en växel nu när jag jobbar på del 2😉 Mer spänning ska det bli😀
    Tack för dethär!😀

Kommentera

