Blodröd väg

Författare: Moira Young
Dustlands #1

Saba lever i en laglös, postapokalyptisk framtid. Livet är hårt i en ogästvänlig värld där bara de starkaste överlever. En dag kommer en grupp svartklädda ryttare till byn. De dödar Sabas far och rövar bort hennes älskade tvillingbror Lugh. Saba blir ensam kvar med sin lillasyster Emmi, men bestämmer sig genast för att försöka rädda Lugh. Tillsammans ger sig de båda systrarna ut på en lång och farlig resa genom det karga landskapet som bebos av desperata och kuvade människor. 

I början var läsningen av den här både trög och långsam, jag kunde inte vänja mig vid användningen av ”e” istället för ”är” och ”å” istället för ”och” med mer. Talspråket var jättestörande och jag kände det som att boken var amatörmässig. Men, precis som Mathilda säger i sin recension, så vänjer man sig efter ett antal kapitel och en bit längre fram får man även en inblick i varför språket används som det gör och då blir det bara ett väldigt snyggt stilmedel.

När jag läste fick jag associationer till både Hungerspelen och The Scorch Trials och spänningen var på topp i princip hela vägen ifrån början till slut. En del brutala och råa scener förekommer och ibland tyckte jag att författaren nästan tog i lite väl i detaljer om slagsmål. Men, som sagt, så var spänningen påtaglig hela tiden och med en gnutta vänskap, kärlek och ett antal ondingar blev resultatet jättebra!

Blodröd väg kan jag verkligen rekommendera till er som vill läsa något lätt och spännande.

/Johanna

Kommentera

