Vanja och Ville

Författare: Mats Wahl
Utgivningsår: 2012

Vanja är van att bli inkallad till rektorn. Hon kan inte vara tyst när Tobbe eller någon i hans gäng hackar på henne. Dessutom är hon rätt stark så ibland blir det fysiskt också. Men Tobbe blir aldrig avskräckt trots att Vanja säger ifrån. En dag när Vanja är vid vattnet med Ville har Tobbe och Sonny följt efter. Tobbe tycker att Vanja ska få för vad hon har gjort mot honom, och situationen urartar.

Mobbning, våld och genus är viktiga ämnen och Mats Wahl avhandlar alla tre väldigt realistiskt och starkt. Jag blev riktigt rörd av Vanja och Ville, den beskriver hur våld inte löser något, hur fel man kan bli behandlad och bemött samt hur mobbning kan förstöra för en person. Språket är lätt och boken i allmänhet är lättläst.

Eftersom boken är ganska kort och stilen är stor hinner karaktärerna aldrig beskrivas så ingående vilket jag saknar. Det är alltid roligt att få lära känna personerna man läser om. Däremot är det fritt att spåna hur karaktärerna är och ser ut vilket också kan vara roligt ibland!

Jag skulle tro att den riktar sig till lite yngre barn men jag tycker att den var väldigt givande även för mig som snart fyller 18 år. Definitivt en bok jag kan rekommendera!

/Johanna

Kommentera

