Monstrets dotter

Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic
Serie: De utvalda #2 (Se även Tankeläsaren)
Originaltitel: Fire

Sjuttonåriga Flamma kan läsa människors sinnen och styra deras vilja. Hela hennes väsen är förföriskt, men folk minns hennes elake döde far och undrar om dottern är likadan. Flamma vill bevisa att hon inte alls är som sin far. Med hjälp av sina krafter försöker hon avstyra ett hotande krig. Hon börjar inse den fulla vidden av sin styrka och den skrämmer henne. Kommer hon att bli ett lika fruktansvärt monster som hennes far var, eller kan hon använda sin förmåga till att göra gott?

Jag tycker så extremt mycket om den här serien! I princip allt med den! Jag tycker att alla karaktärerna känns så trovärdiga och härliga att man bara vill hoppa rakt in i berättelsen och hjälpa till. Okej kanske hade det inte varit så roligt att vara med vissa tidpunkter i boken med tanke på att ett krig är på gång… men ändå… härliga karaktärer.

Handlingen är något annat jag gillar starkt. Det är så kul att läsa slutet av boken och plötsligt förstå exakt hur allt hänger ihop. Innan jag började läsa den här boken läste jag om Tankeläsaren, som är första boken i serien men som utspelar sig efter den här boken, och även om jag hade läst den innan kunde jag tycka den var lika bra den här gången-just för att jag visste hur allt hängde ihop. Jag kunde se hela handlingen på ett annat sätt, det fanns många ledtrådar till slutet, som jag inte hade märkt innan. Monstrets dotter var likadan, och det är det som gör att jag tycker att den här serien är så bra.

Dessutom gillar jag hur själva bokböckerna är. De är så väldigt stora böcker, så stora att de inte får plats på vissa av mina hyllor i bokhyllan. Ändå är de inte överdrivet tjocka, och det går rätt så snabbt att ta sig igenom dem vilket gör att de blir väldigt spännande.

/Mathilda

One thought on “Monstrets dotter

  1. Har läst 3 recensioner av Monstrets dotter nu och alla är positiva så jag blir bara mer och mer sugen på att läsa den. Tur att jag har.tänkt läsa den när jag har läst klar Eld🙂

Kommentera

