Jellicoe Road

Författare: Melina Marchetta
Utgivningsår: 2012 (2006)

Som barn överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare hinner det förflutna ikapp henne. 
Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola, där ännu en i Taylors närhet förvinner och någon återvänder.

Böcker kommer och går men de bästa består. Jellicoe Road är definitivt med i den skaran som kommer att finnas kvar väldigt väldigt länge. När jag blir äldre ska jag ge den till mina barn som sen måste ge den till sina barn, så bra är den!

Redan vid första sidan la jag märke till språket, det kan inte nog poängteras att det är helt fantastiskt! Så levande och nyanserat. Det får handlingen att framstå som väldigt fartfylld fast den egentligen hasar sig fram. Komplexiteten gör att allt, verkligen allt, finns med. Utan att överdriva kan jag säga att Jellicoe Road är en av de bästa böcker jag har läst, däribland Divergent, Tio små negerpojkar och Boktjuven.

Idag kan jag ställa mig och titta en stund på boken och känna att jag blir lite lycklig. Den innehåller allt; sorg, kärlek, vänskap, spänning, hat, identitet. Nu sitter jag här en stund och ägnar en avundsjuk tanke till er som fortfarande har en så fantastisk bok kvar att upptäcka!

/Johanna

2 thoughts on “Jellicoe Road

  1. Pingback: Året 2012 | Bokgläntan

Kommentera

