Var är Alaska?

Författare: John Green
Utgivningsår: 2007

Miles Halter är nöjd med att lämna sitt trista liv bakom sig: föräldrar, high school och ytliga bekanta. Han ska börja på internatskolan Culver Creek i Alabama och ser fram emot allt nytt som detta för med sig. Han vill börja om på nytt med sitt liv. Och visst förändras hans liv. Han får nya vänner som lär honom nya ovanor. Och han träffar Alaska Young – den smartaste, roligaste och snyggaste tjej han någonsin sett. Hon kommer att förändra hans liv mer än han någonsin kan ana den där stekheta dagen då han för första gången kliver in i hennes stökiga rum.

I början var Var är Alaska? måttligt bra. Handlingen var långsam men karaktärernas presentationer var väldigt läsvärda. Men det som framför allt lockade mig till läsning var rubrikerna som sa ”… dagar före”. Jag väntade på den händelse som delade upp boken i ”före” och ”efter”. När ”efter” väl kom blev jag så överrumplad att jag inte förstod att det var samma bok jag fortfarande läste. Upplägget är alltså väldigt speciellt men stilfullt och ger en seg början och ett händelserikt slut.

Karaktärerna, som jag nämnde lite om i början, är väldigt intressanta att läsa om. Miles och Alaska, Översten och Takumi. Härliga allihop! Deras humor och kompiskärlek till varandra värmer. John Green plockar även fram spännande egenheter med alla; Miles samlar på olika kända personers sista ord, Alaska älskar poesi och gräver ner vinflaskor på fotbollsplan och Översten dricker alltid en blandning av Vodka och mjölk och älskar TV-spel. Jag blir så lycklig av att läsa om personers egenheter, det berättar så mycket och gör att man tycker om karaktären man läser om.

Allt som allt, Var är Alaska är en bra bok med härligt språk, goa karaktärer och intressant upplägg. Däremot kan det inte jämföras med The fault in our stars.

/Johanna

Kommentera

