Bitterblue

Författare: Kristin Cashore
Serie:  Graceling Realm (De utvalda på svenska) #3
Se även: Tankeläsaren & Monstrets dotter 

Eight years after ”Graceling,” Bitterblue is now queen of Monsea. But the influence of her father, a violent psychopath with mind-altering abilities, lives on. Her advisors, who have run things since Leck died, believe in a forward-thinking plan: Pardon all who committed terrible acts under Leck’s reign, and forget anything bad ever happened. But when Bitterblue begins sneaking outside the castle–disguised and alone–to walk the streets of her own city, she starts realizing that the kingdom has been under the thirty-five-year spell of a madman, and the only way to move forward is to revisit the past. 
Two thieves, who only steal what has already been stolen, change her life forever. They hold a key to the truth of Leck’s reign. And one of them, with an extreme skill called a Grace that he hasn’t yet identified, holds a key to her heart.

Efter att jag hade läst klart Monstrets dotter märkte jag att jag absolut inte kunde vänta på att den svenska versionen skulle komma ut. Jag var så inne i serien att jag var tvungen att låna den på biblioteket och läsa den på engelska istället. Inte blev jag besviken heller! Bitterblue är helt enkelt härlig att läsa. Jag märkte att jag kände för att läsa den exakt hela tiden. Jag ställde till och med väckarklockan lite tidigare för att kunna läsa lite innan skolan, och då ska ni veta, är boken riktigt, riktigt bra.

Jag trodde nog egentligen att den skulle ha ett svårare språk än vad den hade. Jag minns att jag läste Fire och inte riktigt kom in i den för att det var så många svåra ord och jag förväntade jag mig något liknande i den här. Därför blev jag positivt överraskad när jag kom in i den så väldigt fort. Även om den inte hade de där extremt spännande partierna där man inte kan slita sig, så var den på något konstigt sätt intressant och lagom spännande hela tiden. Det fanns så många mysterier att få svar på och jag kom på mig själv med att bli helt uppslukad och säga högt att: ”Jahaaaa så var det!!” flera gånger.

Och oj vad jag tyckte om att alla tre delarna i den här serien om The Seven Kingdoms kopplades ihop i den här boken. När Fire kom ut minns jag att jag tyckte att det var lite konstigt att andra delen i serien utspelade sig före första delen. Jag har nu fått reda på att det var för att författaren först inte tänkte skriva en bok om vad som hände under den tidsperioden, men ändrade sig.

Jag ska definitivt hålla ögonen öppna efter fler böcker av Kristin Cashore! Vad hon än skriver så ska jag läsa det:)

/Mathilda

7 thoughts on “Bitterblue

  1. Har också läst den på engelska🙂
    Tyckte inte den var lika bra som de två tidigare, men det kan vara för att jag inte är speciellt van vid att läsa på engelska😉
    Och jag tänker också läsa vad hon nu än kommer skriva mer🙂

    • Jag undrar också det! Har sett på olika ställen att den ska heta Hemligheternas rike, men ännu inte på förlagets hemsida. Jag tänker att den kommer att komma någon gång i vår, kanske i runt mars (som de tidigare delarna gjorde)

  2. Vet någon när den kommer ut på svenska, för jag sökte på internet och det säger bara när den engelska kom ut >.< Jag kan inte vänta tills den kommer på svenska!!!!!!!! :O😀

Kommentera

