Code Name Verity

Författare: Elizabeth Wein

Verity är en spion, tillfångatagen av Gestapo i Frankrike under Andra Världskriget. Hon har fått två veckor på sig att skriva ner all information som kan vara intressant för den tyska sidan i kriget. För att inte bli torterad gör hon detta. Hon skriver om sin tid i kriget och om sin vän Maddie som är pilot. Hur de lärde känna varandra och från första stund var ett ”sensationellt team”. Hela tiden vet hon att de antagligen kommer att döda henne, vad hon än skriver…

Jag har läst en del böcker som handlar om Andra världskriget, bland annat Anne Franks dagbok som ju är helt verklig. Även om Code Name Verity är påhittad så känns det som att den är lika verklig som Anne Franks dagbok. Författaren har lyckats få in detaljer som gör boken levande, bland annat pratar de i boken om den första riktiga kulspetspennan när den kom. Jag kollade upp när den uppfanns visade det sig att allt som stod i boken stämde.

Det är också det som gör boken så extremt intressant, att den känns så verklig. ALLT känns verkligt! Man får verkligen lära känna karaktärerna under bokens gång. Om författaren i slutet av boken hade skrivit att hon inte hade hittat på någonting själv, utan att allt hade hänt på riktigt, och alla personer var verkliga, hade jag inte blivit det minsta förvånad. Jag tycker om böcker som är skrivna som om personen som skriver var verklig. Code Name Verity är skriven som en slags rapport/dagbok som har råkat hamna hos någon som gjort den till en bok. Det får mig att tänka på ”Tomorrow when the war began”-böckerna. De är också skrivna som om författaren har varit med om allting, och sedan efter kriget gett ut en bok av sina anteckningar.

Det är också en lite klurig bok. I början var jag osäker på vad jag tyckte om den egentligen, den var lite förvirrande vissa partier. Man får inte allt serverat direkt, utan del för del förstår man hur allt hänger ihop. Lite som med Jellicoe Road känner jag för att läsa den igen för att se allt ur ett annat perspektiv.

Nu märker jag att jag har nämnt ganska många böcker som den här påminner mig om, men tro inte att det här är en bok som är som alla andra! Code Name Verity är unik, och ger en otroligt bra beskrivning av hur det var för England under Andra världskriget.

Läs också: Imorgon när kriget kom av John Marsden

/Mathilda

Kommentera

