Code Name Verity 2?

För bara några dagar sedan läste jag ut Code Name Verity. Den utspelade sig under Andra världskriget och handlade om en spion och hennes pilotvän.

Nu såg jag i en lista, med veckans nya böcker, en bok som heter Violins of Autumn.

Betty, an American teenager living in Britain, is determined to contribute to the cause when the Germans begin bombing London in World War II. Instead of collecting scrap metal or running air raid drills like most girls her age, Betty lies about her age and trains to become a spy and member of the Special Operations Executive. Now known by her secret agent persona, Adele Blanchard, she soon finds herself parachuting over German-occupied France in the dark of night to join the secret Resistance movement.

Adele’s missions in Paris and throughout the French countryside delivering top-secret messages lead to several close calls with the Gestapo, but it’s when she crosses paths with a young American pilot that Adele fully realizes the brutality of this war and the seriousness of her circumstances. Plus her changing feelings for this pilot are as uncertain as their future. Can Adele elude the Gestapo long enough to enjoy the future they are trying to protect?

Det känns jättelikt Code Name Verity tycker jag! För en sekund trodde jag att det var samma bok, fast med karaktärer med andra namn. Hur mycket får man stjäla från andra böcker funderar jag på. Självklart är inte detta ämnet är helt unikt, det återkommer nog i rätt så många böcker, men ändå: Två böcker som kommer ut med bara några månader i mellan och som handlar om nästan exakt samma sak. Lite konstigt tycker jag det är…

Frågan är om jag ska tycka att det är jättebra med en bok som är lik Code Name Verity, den var ju så väldigt bra, eller om jag ska tänka att den här nya bara kan vara en blek kopia. Även om jag läser den andra boken kommer ändå Code Name Verity vara originalet på något sätt. Så får se om jag läser den här.

/Mathilda

Kommentera

