Flickan och havet

Författare: Kathi Appelt
Utgivningsår: 2011 

Sedan Tana var tre år har hon vetat att hennes mamma är en sjöjungfru som tvingats återvända till havet. Nu känns det för första gången helt nödvändigt att hitta henne. Så Tana kastar sig ut på havet i en liten båt – fast besluten att inte återvända förrän hon fått höra några kloka råd. För första gången vågar Tana också släppa fram den längtan hon har efter sin riktiga mamma – en längtan lika våldsam som havet.

Hav, mys och sommar med en gnutta allvar, en hel del bra budskap och en känsla av magi. Det är Flickan och havet det. Tänk er en barnbokssaga, med mysiga människor och fina miljöer, i detta fall vid havet i Texas. Blanda det med en historia om en övergiven flicka som tror (eller vet) att hennes mamma är en sjöjungfru, en soldat med psykiska skador efter ett krig och en gammal man vars livs stora kärlek han övergav för många år sedan för att han var rädd för vad omvärlden skulle tro. Det blir bra kan jag lova! Som en barnbok med sting som kan underhålla många.

Karaktärerna blev jag fäst vid direkt, originella och härliga. Allmänt hela boken är originell och härlig. Jag blir glad bara jag tänker på den. Sjöjungfrur, hav, sommar.

/Johanna

2 thoughts on “Flickan och havet

  1. SV: Det kan jag hålla med dig om. Det är så tråkigt att folk inte vet om den alls. Kanske dags för dig och mig att läsa om den och recensera så den får lite ljus på sig igen?

Kommentera

