Least favorite movie

Definitivt 5:an! Det gjorde verkligen inte boken rättvisa, och hur kunde den tjockaste boken bli den näst kortaste filmen? Den kortaste filmen var Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2, och den var faktiskt bara en halv bok… Det var så extremt mycket som klipptes bort i femte filmen, bland annat hela grejen med intervjun i Hört och Sett, som faktiskt är en av mina absoluta favoritdelar i hela serien. Även alla händelser på Ministeriet var helt förändrade, och även om förändringarna kanske var bättre ur filmsynpunkt, kan jag inte annat än bli lite besviken på filmen – som kunde ha varit så mycket bättre.

/Mathilda

2 thoughts on “Least favorite movie

  1. Som film så gillar jag den, men om man tänker på att det är en filmatisering av boken så är den en besvikelse. Men ja, gillar alla filmerna – dock så är nog denna den sämsta (hatar att använda ordet sämst i Harry Potter-sammanhang)

  2. Håller med er båda när det gäller filmen- jag älskar mer eller mindre alla Harry-Potter-filmer, men efter att ha läst ut femte boken på engelska alldeles nyss är jag lite kluven, vad mycket som klippts bort och ändrats och nej, jag är inte riktigt nöjd. Ändå är filmen bra gjord, tycker jag. Att scenerna på Ministry of Magic blev så mycket annorlunda är lite konstigt- även om det kanske blev bättre i filmsynpunkt som du, Mathilda säger, så kan jag inte låta bli att bli lite besviken. Fontänen till exempel- som den beskrivs i boken kommer jag definitivt inte ihåg den från filmen, hela rum som tagits bort och så har jag för mig att man inte får veta alls så mycket som man får i boken mot slutet, vilket kanske är naturligt eftersom det alltid finns mer i boken, men när jag tänker efter är det frågor som besvaras i boken men inte i filmen (om varför Harrys föräldrar blev dödade, till exempel).

    Kluven är rätta ordet alltså. Nej, men nu ska jag sluta babbla🙂

    Förresten: en HP-månad här tycker jag är riktigt kul! Är lite obsessed med allt som rör Harry Potter kan jag säga, mer obsessed än vanligt…

Kommentera

