Du glömde säga hejdå

Författare: Sarah Dessen
Utgivningsår: 2012
Originaltitle: What happened to goodbye

Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.

Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det.

Tidigare Sarah Dessen böcker jag har läst (Just listen, Mycket mer än så, Mitt perfekta liv) har gett mig en speciell känsla vid läsning. Upprymdhet, igenkänning, glädje och som om allt Dessen skriver är mitt i prick. Karaktärerna är alltid individer man som läsare tycker om på ett eller annat sätt och de har egenskaper som gör dem komplexa. Mclean i Du glömde säga hejdå känner jag inte på samma sätt för. Under läsningen kom jag på mig själv med att störa mig lite på henne och tänka ”Varför gör hon så?”. Jag kände helt enkelt inte samma glädje i att följa karaktärerna.

Själva handlingen kändes klyschig. Tjej som inte vet vem hon är träffar snygg kille som finner hennes rätta jag och så lever de lyckliga i alla sina dagar. Inget nytt på den fronten. Att jag som läsare inte heller riktigt kunde känna för ”förvirrad tjej” gör det inte bättre. Men,

som alltid med Dessens böcker är den väldigt bra ändå. Under det lite klyschiga och karaktärsmissbelåtna höljet finns ändå Sarah Dessen-känslan. Den är lite undanstoppad men den är där.

För att då sammanfatta kan sägas att; Du glömde säga hejdå är inte den bästa av Dessens böcker, enligt mig, men ändå läsvärd! Viktigt att poängtera är även att omslaget är lika fint som alltid!

Se även: Mycket mer än så, Mitt perfekta liv.

/Johanna

Kommentera

