Hades

Författare: Josephine Angelini
Serie: Starcrossed #2
Se även: Helena

Första delen i serien slutade med att Helena, som är den enda som kan vandra mellan dödsriket och de levandes värld, måste ta sig ned i underjorden för att döda erinnyerna, de tre ödesgudinnorna. Om hon misslyckas kommer Lucas (som hon är väldigt kär i, men som är hennes nyupptäckta kusin … eller?), Ariadne och Jason att mot sin vilja drivas till att döda sin egen kusin, Hector.

Men i underjorden, Hades, försvinner Helenas styrka och snabbhet. Tiden rinner iväg och Helena börjar tvivla på att hon kommer att lyckas med sitt uppdrag. Helenas vänner gör allt de kan för att hjälpa henne. Tyvärr finns det en förrädare bland dem. 
Helena och Lucas utkämpar också en egen strid, den mot de känslor de har för varandra. Ödet har förutspått en katastrof om de blir ett par och det hotar att driva dem båda till vansinne. Och snart börjar Lucas att förändras på ett högst obehagligt sätt.

Men kanske finns det nytt hopp när Helena möter den mystiske Orion? Han säger sig vara utsänd för att hjälpa henne, men kan hon lita på honom?

Egentligen hade jag tänkt läsa första delen i den här serien, Helena, innan jag började läsa den här. Det hade nog varit smart att göra det märkte jag också. Det är väldigt många namn att komma ihåg när man bara kastas rakt in i handlingen, så därför tog det lite längre tid innan jag kom in i den. Jag tycker dock att den var riktigt bra! När jag väl kom in i den var det svårt att släppa den och hela handlingen börjar verkligen bli intressant.

Jag tror till och med att jag tyckte bättre om den här än Helena. I Helena fanns det lite väl många likheter med till exempel Twilight. Hades kändes lite mer nytänkande, och det tycker jag gör att den här serien inte känns som en i mängden bara.

Därför ser jag fram emot att läsa nästa del i serien, när nu den kommer ut. Innan jag läser den kan det nog vara bra för mig att läsa om första och andra delen, så att jag kan komma in i den snabbare.

/Mathilda

2 thoughts on “Hades

  1. Pingback: Helena och Hades | Bokgläntan

Kommentera

