Bryta om

Författare: Åsa Anderberg Strollo
Se även: Hoppas

Minna är sexton år och bor på Söder i Stockholm. Hon ska precis börja gymnasiet och efter mycket trassel i nian har hon bestämt sig för att börja om. Hon ska börja sköta sig. Hon börjar i ny skola där ingen vet vem hon är. Och kanske får hon lite ro nu när mamman är intagen på psyket och hon bara har sig själv att ta hand om.

Det blir däremot inte riktigt som hon hade tänkt sig…

För mig som ”vanlig” tjej med bra familj, bra vänner, bra skola, bra lärare, bra liv, är det svårt att förstå att det i Sverige idag kan finnas människor, ungdomar, som far så illa. Det är helt ofattbart. Minna, det kunde ha varit du eller jag. Att läsa Bryta om har på alla sätt och vis varit nyttigt för mig. Boken är så gripande och välskriven att det inte går att göra annat än att leva sig in i Minnas liv. Under läsningen blev jag så rörd att jag fick ta lite pauser för att verkligen förstå vad det var jag läste. Så, Bryta om, läs den om det inte redan är gjort!

/Johanna

2 thoughts on “Bryta om

Kommentera

