Baksidestexter

Snart har jag läst ut Förlorad ängel av Becca Fitzpatrick och hittills tycker jag att den är riktigt bra. Det var dock en sak jag kom att tänka på medan jag läste, nämligen att jag hade blivit lite spoilad av baksidestexten av boken. Så det här inlägget kanske blir en pytteliten spoiler om ni inte har läst boken.

Jag brukar vanligtvis inte läsa det som står på baksidan, utan brukar börja läsa direkt. Innan jag började läsa Förlorad ängel gjorde jag dock det:

Noras lycka med Patch som skyddsängel blir kortvarig. För hon misstänker snart att han vill henne illa och bryter därför deras band. Patch svarar med att genast börja dejta Marcie, Noras värsta fiende och verkliga plågoande. 
Det går så långt att Nora inte bara fruktar för sitt eget liv utan också börjar misstänka att det är Patch som ligger bakom mordet på hennes pappa. Kan Nora lita på sin skyddsängel?Är hans hemligheter farligare än hon någonsin kan föreställa sig?

Förlorad ängel av Becca Fitzpatrick är den olidligt spännande uppföljaren till succéboken Fallen ängel.

Det som förvånade mig var meningen: ”börjar misstänka att det är Patch som ligger bakom mordet på hennes pappa.” Detta fick jag reda på alldeles nyss, och då är det mindre än en tredjedel kvar av boken. Lite tråkigt kan jag tycka, eftersom att jag bara väntade på att något skulle hända som gjorde att Nora ”börjar misstänka att det är Patch som ligger bakom mordet på hennes pappa”. Då blev det inte någon överraskning för mig vilket var lite synd.

Nu kanske inte detta var en av de stora överraskningarna i boken, men jag tycker ändå att det borde gå någon slags gräns vid halva boken eller mindre. Jag själv tycker det är tråkigt att läsa mer än halva boken och fortfarande vara ”kvar på baksidan” så att säga.

Så jag funderar på hur mycket egentligen baksidestexten ska avslöja. Eller så kanske det är läsaren som får skylla sig själv om den inte vill veta så mycket om vad boken handlar om. I framtiden ska jag nog fortsätta med att börja läsa boken direkt.

/Mathilda

3 thoughts on “Baksidestexter

  1. Jag håller helt med dig, det är alldeles för tråkigt att få veta för mycket om storyn i förväg. Vad gäller filmer så brukar i alla fall IMDB vara duktiga med att markera med ”spoilervarningar” när de tycker att man går för långt, borde inte vara något problem att sätta upp samma gräns för böcker, väl?

  2. Jag håller med dig. Det är anledningen till att jag alltid läser baksidetexten efter att jag har läst ut boken. Annars är det för mycket spoilers och det är kul när man inte vet vad boken kommer handla om 🙂

  3. Jag tycker att det är väldigt synd om en bok avslöjar för mycket av en bok. I början av 2012 var jag på Myrorna och köpte ”Vingar” av Danielle Steel (det var en hel hylla med hennes böcker så jag blev lite nyfiken på vad det kunde vara för någonting). För att försöka välja en av de bättre läste jag på baksidan. När jag hade kommit till sidan 299 (av 346,5) så hade det sista av baksidetexten hänt. När det är en nästa-350-lång-bok vill man inte gärna veta i förväg vad som kommer hända de första 300 sidorna.
    Därför försöker jag skriva mina egna synopsis i så stor utsträckning som möjligt. I fall som dessa vill jag inte förstöra läsningen för någon annan.

Kommentera

