Landet Utanför

Författare: Maria Gripe
Utgivningsår: Första gången 1967

Landet utanför är indelad i två delar, första delen en lättläst saga innehållande kungar, prinsessor, fjärran länder och lättförståeliga händelser, andra delen en utvecklad version av samma saga. Den stora skillnaden är att sagan nu istället förvandlats till en realistisk samhällsskildring som kan kopplas till allt ifrån världens ledare till jämställdhet och fattigdom.

Det var väldigt intressant att läsa Landet Utanför eftersom den är ett så tydligt exempel på hur sagor ofta innehåller viktiga och nutida budskap. Det fick mig att förstå att det inte är antalet ord som avgör hur mycket en text berättar, utan vilka ord. Den långa versionen sa i princip samma sak som den korta, men på 100 sidor mer och mer rakt ut. Det går alltså att läsa väldigt mycket mellan raderna.

Själva läsningen i sig var ganska långsam eftersom jag, efter att ha läst första delen, visste precis vad som skulle hända. Men nu i efterhand är jag glad över att jag tog mig igenom den för det var, som sagt, intressant.

 

/Johanna

Kommentera

