Barnens Tokbok

I vanliga fall kretsar våra inlägg kring ungdomsböcker här på bloggen men idag tänkte jag göra ett kort undantag. Jag kunde nämligen inte låta bli att förundras över en bok som jag haft kontakt med en hel del när jag var mindre. Då tyckte jag att den var extremt rolig, fylld med allt ifrån galna bilder på Prinskorvar (en korv med prinskläder) till limerickar och tänkvärda och roliga historier i varierande längd. Nu till själva poängen, igår tog jag åter igen upp detta mästerverk och läste i den, och den var då minst lika rolig. Jag blev så glad och varm inombords. Bilderna är geniala och historierna är så väldigt fina, roliga, smarta och bra på alla sätt. Min favorit är en om en strumpa och ett strumphål som bor i bottenlådan på en ranglig byrå. De båda bråkar om vem som är mäktigast och finast och hålet får övertaget. För varje ny kommentar om hur vackert hålet anser sig vara växer det sig bara större och större och det blir kaxigare och kaxigare, till den följd att det tillslut blir så stort att strumpan helt försvinner. Men ack, då försvann hålet också. Så genialt! Jag blir lycklig hela jag när jag tänker på den lilla historien. Så alltså, kanske för er som har småsyskon eller på något vis kontakt med barn. Barnens tokbok är en fantastisk present, både till små och stora barn. Jag är väldigt lycklig över det exemplar jag har hemma! Sorgligt nog verkar boken inte säljas längre men vem vet, den kanske dyker upp på någon utförsäljning eller liknande, eller finns att låna på närmsta bibliotek. Den är värd all möda!

/Johanna

Kommentera

