Eld

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelsfors-trilogin # 2
Se även: Cirkeln

Jag förstår inte varför jag har skjutit upp att läsa Eld. Jag har haft den i bokhyllan sedan april men har hela tiden tänkt att jag ska läsa den ”sen”. En liten plan på att hinna läsa om Cirkeln innan jag började med Eld hade jag också. Nu kände jag alltså för att ta tag i Eld, utan att läsa Cirkeln igen.

Det gick rätt bra! Jag minns inte alla detaljer från Cirkeln men det räcker absolut att bara komma ihåg handlingen i stora drag. Eld är ju en riktigt bra bok! När jag har skjutit upp läsandet av den har jag på något sätt fått för mig att den skulle vara långsam, och lite tråkig att läsa, men HUR kunde jag tänka det? Kanske för att boken är ganska tjock. Hur som helst märktes tjockleken inte det minsta, boken var så spännande, mest hela tiden. Jag tyckte till och med bättre om den här än Cirkeln. Kanske beror det på att man har fått lära karaktärerna under två böcker nu, och kan förstå dem bättre.

Jag tycker att det är så kul att en svensk bok är så otroligt bra och har fått ett sådant genomslag. Jag blir alltid lika glad när jag ser den engelska översättningen i bokaffärer:). Hoppas nu att filmatiserien kommer igång någon gång…

/Mathilda

2 thoughts on “Eld

  1. Jag har inte läst Eld än och oj, jag hade nästan glömt att jag tänkt göra det! Den står ju i min systers bokhylla så får ta tag i det nån gång🙂

  2. Otroligt att den här boken går så snabbt att läsa med tanke på vilken tegelsten det är😉 Jag läste ut den på hälften så lång tid som många andra böcker som bara varit hälften så tjocka! Håller även med om att det är kul att en svensk bok kan vara så väldigt bra🙂

Kommentera

