Delirium

Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #1

Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda. 
Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton.
Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt.
Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara …

Jag har i princip bara läst positiva recensioner av den här boken och jag kan bara hålla med alla andra som har recenserat den. Delirium är verkligen en superbra bok!

Första halvan kändes dock lite händelselös. Själva konceptet var för mig inte särskilt nytt, då jag hade läst om handlingen tidigare, så hela introduktionsdelen så att säga satt jag mest och väntade på att boken skulle komma igång. Jag minns att jag tänkte att det var väldigt synd att jag inte tyckte att den var lika bra som alla andra verkade göra. Någon gång vid halva boken ändrades det för när jag läste ut boken var jag helt fast. Karaktärerna klistrade sig verkligen fast i mitt huvud någon gång där i slutet och de är fortfarande svåra att få ur huvudet känner jag. På något sätt är jag liksom fortfarande helt inne i boken.

Synd bara att andra delen inte kommer ut på svenska på ett tag. Just nu funderar jag till och med på om det är värt det att köpa nästa del på engelska, och strunta i bokhyllenörden i mig som säger att alla böcker i en serie ska vara i samma format och samma språk…

/Mathilda

4 thoughts on “Delirium

  1. Jag fastnade inte alls för den här boken, tyckte den var alldeles för uppenbar och ganska platt även om tanken på kärlek som en sjukdom såklart är väldigt intressant.

  2. Pingback: Delirium | Dreaming space

  3. Pingback: DELIRIUM – boktips för ungdom | bibblabella

Kommentera

