Quirk Classics

De riktiga klassikerna blandade med sjömonster och zombies, är det ett koncept som verkligen fungerar? Quirk Books, förlaget bakom Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, har gett ut ett antal Quirk Classics där böcker som Pride and Prejudice and Zombies (2008) och Sense and Sensibility and Sea monsters (2009) har publicerats. Som författare till de båda verken anges Jane Eyre tillsammans med ytterligare författare, Ben H. Winters (Sense and Sensibility and Sea monsters) samt Seth Grahame-Smith (Pride and Prejudice and Zombies). Såhär står det på förlagets hemsida om Pride and Prejudice and Zombies:

 ”…this insanely funny expanded edition will introduce Jane Austen’s classic novel to new legions of fans”.

Jag vet inte vad jag tycker om det hela. För att avgöra det skulle jag behöva läsa en av böckerna, vilket jag hade tänkt att göra! Första gången jag såg de här böckerna, för något år sedan, tänkte jag bara ”Men vad har dom gjort!”. Nu vill jag ompröva det lite och se vad jag verkligen tycker. Däremot tycker jag fortfarande egentligen inte om tanken av att Elisabeth och Mr Darcy är med i samma bok som köttätande zombies, det går inte ihop och ska kanske inte göra det heller?

Vad tycker ni? Har de gått för långt eller är ni positivt inställda?

/Johanna

2 thoughts on “Quirk Classics

  1. Jag blev sjukt upprörd när jag såg Stolhet och fördom och zombies första gången! Helgerån, enligt min mening -.- Man får läsa zombieböcker om man tycker om det och man får läsa om Elizabeth och Mr Darcy om man tycker om det, men man ska INTE ha dem i samma bok… Usch nej!

  2. Jag var riktigt peppad första gången jag såg PaPaZ eftersom jag älskar allt med zombies, men när jag väl började läsa den tyckte jag att den var lite långtråkig, men ska ge den en chans till någon gång.

    Men i allmänhet tycker jag det är roligt med parodier, både böcker och filmer🙂

Kommentera

