Rubinröd

Författare: Kerstin Gier
Originaltitel: Rubinrot
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Del 1

Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet!

På baksidan av boken står det: Romeo & Julia, Bella & Edward och nu; GWENDOLYN & GIDEON! Så är Rubinröd nästa stora kärlekshistoria? Njaa… Efter bara första boken kan det förstås var svårt att säga hur serien kommer att bli, men just nu känns det som att den inte är så väldigt mycket utöver den normala ungdomsboken. Fast absolut en väldigt, väldigt bra sådan:D

Tidsresor, som den här boken handlar om, är så väldigt tankevridande, och när det dessutom handlar om väldigt många människor i samma släkt, under väääldigt lång tid, så finns det rätt mycket att fundera över. Därför är det svårt att inte dras med i handlingen. Själv fastnade jag efter bara några sidor och därefter var det bara att läsa så fort jag fick en stund över.

Jag vill absolut läsa de andra delarna i serien så snart som möjligt. Tvåan kommer på svenska i vår och jag väntar nog på den (även om jag faktiskt börjar känna för att köpa och läsa den på originalspråket tyska:P). Boken ska också bli till film! Tydligen ska den komma i mars nästa år så det ska jag absolut hålla utkik efter.

/Mathilda

Kommentera

